PRA 3112-PENGLIBATAN IBU BAPA DALAM PENDIDIKAN PRASEKOLAH



 
1.0.        Pendahuluan

Isnstict atau naluri adalah suatu anugerah kepada hidupan seperti manusia dan haiwan. Hubungan manusia sesame manusia yang juga dipanggil hablumminnanas terjalin sejak zaman Nabi Adam lagi. Begitu juga hubungan yang terjalin antara ibu dan anak yang mempunyai talian sangat rapat. Keadaan ini menjadikan ibu dan anak mempunyai satu naluri atau perasaan yang sukar dirungkaikan. Perkara ini juga dikenali sebagai ‘sangkutan’.

Terdapat banyak definisi yang menerangkan konsep ‘sangkutan’. Berikut adalah beberapa pendapat tokoh yang memberi definisi sangkutan:
Rounded Rectangle: Lorenz melalui pemerhatiannya mengkaji ke atas corak tingkah laku sekumpulan anak angsa. Beliau merumuskan bahawa kita tidak akan memahami kanak-kanak kalau kita tidak memerhatikan tingkah lakunya dalam persekitaran semula jadi mereka. 

 





Kajian Lorenz ini pula telah diteruskan oleh John Bowlby. Bowlby yang terkenal dengan kajian ethologi berpendapat bahawa ‘sangkutan’ adalah:
Rounded Rectangle:  John Bowlby telah meneruskan kajian Lorenz. Beliau menyatakan bahawa kanak-kanak kecil membentuk sangkutan dan perapatan emosi yang intim kepada ibu bapa atau orang dewasa yang menggantikan ibu bapa sebenar. 
Bowlby mendefinisikan tingkah laku sangkutan sebagai apa jua tingkah laku yang menolong merapatkan hubungan bayi dengan individu sangkutan tersebut. Sangkutan juga boleh dimaksudkan sebagai hubungan rapat dan mesra yang mewujudkan kasih sayang yang kuat dan mengikat seseorang dengan yang lain.
 






Rounded Rectangle: Ainsworth (dalam Belsky,1988) hubungan kelekatan berkembang melalui pengalaman bayi dengan pengasuh di tahun-tahun awal kehidupannya.Terdapat beberapa teori lain yang melambangkan hubungan anak dan ibu bapa iaitu Ainsworth. Beliau berpendapat bahawa :


Saya juga menemui satu fakta hebat iaitu kaitan proses sangkutan pada alam prasekolah. Hasil pembacaan saya, (Laibel & Thompson,2000) menyatakan:
Rounded Rectangle: Attachment security during preschool also has been shown to be a reliable predictor of early conscience development.
 



              Jadi di sini saya dapat membuat infrens tentang konsep sangkutan adalah mengenai hubungan ibu dan anak sejak dari kandungan lagi. Hubungan yang melibatkan sentuhan, emosi, mental yang membangkitkan naluri antara ibu dan anak akan membentuk kasih sayang. Satu kajian di Eropah membuktikan kesan sangkutan antara orang-orang tua dan bayi pramatang menunjukkan kuasa sentuhan. Dalam kajian ini, orang-orang tua digalakkan membelai dan mengusap bayi pramatang. Didapati bayi pramatang tersebut cepat melalui proses pematangan kulit bayi dan pengurangan kedutan di kulit orang-orang tua ini. Kedua-dua pihak mendapat kelebihan daripada proses sangkutan.
Dalam tugasan ini, saya akan menghuraikan bagaimana sangkutan boleh berlaku antara ibu bapa, kanak-kanak(murid prasekolah) dan guru prasekolah. Pendekatan pengurangandan ketakutan dan pendekatan atau hubungan guru dan ibu bapa.








2.0.        Rumusan tentang pengurusan pendekatan pengurangan ketakutan dan pendekatan guru dan ibu bapa.

Pengurusan pendekatan pengurangan ketakutan lebih berfokus kepada cara untuk mengurangkan ketakutan dalam kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak terdedah dengan pelbagai perkara baharu dan orang ramai serta persekitaran yang bervariasi. Mereka memerlukan keyakinan dan keberanian untuk menghadapi hari-hari seterusnya. Justeru,peranan ibu bapa dan guru adalah sangat besar dalam membantu mereka menghadapi hari dewasa dengan baik dan sempurna.
              Ibu bapa adalah insan yang paling hampir dengan kanak-kanak. Ibu pula adalah insan yang lebih hampir daripada bapa. Dari sejak dalam kandungan lagi, ibu memberikan ransangan kepada bayinya untuk memupuk pengetahuan awal perkembangan bayi. Sehinggalah bayi itu lahir, ikatan ibu bapa dan anak akan terus berkembang. Aktiviti menukar lampin, menyusu anak, mengurut anak dan sebagainya adalah antara contoh ‘attachment’ yang memberi kesan kepada kedua-dua pihak ini.
Kelebihan dan kekurangan sangkutan atau ‘attachment’ akan memberi kesan kepada anak umumnya. Antara kesan kelebihan sangkutan adalah ketakutan yang bermaksud kanak-kanak akan menghadapi satu fenomena enggan berjauhan dengan ibu bapa. Kekurangan sangkutan juga akan menyebabkan kanak-kanak tidak yakin kepada diri sendiri serta self-esteem yang rendah.
              Hasil pembacaan dari internet dan buku saya ingin merumuskan di sini bahawa, terdapat beberapa pendekatan yang dapat mengurangkan ketakutan kanak-kanak dan pendekatan atau hubungan guru dengan ibu bapa. Orang dewasa boleh mengurangkan ketakutan kanak-kanak dengan cara menyentuhnya mereka dengan cara lembut di samping menyelami perasaan mereka. Orang dewasa umumnya ibu dan bapa haruslah mengeluarkan tutur kata yang baik serta nada yang lembut. Ibu bapa dan guru boleh menyentuh bahagian bahu, kepala(mengusap) sambil mengeluarkan kata-kata semangat. Berikan keyakinan kepada mereka agar sentiasa berfikiran positif.
              Aktiviti rutin kanak-kanak hendaklah dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Aktiviti rutin yang dimaksudkan adalah seperti makan, mandi, bermain dan tidur. Ramai ibu bapa yang berpendapat bahwa waktu adalah waktu untuk ibu bapa berehat daripada melayan kerenah anak-anak. Ini bermakna ibu bapa telah melepaskan peluang mendekati anak pada waktu ini. Ibu bapa perlu menemani anak seblum tidur dengan cerita tauladan, sirah Nabi dan penerapan nilai-nilai murni. Jangan sesekali menceritakan sesuatu perkara yang boleh membuatkan mereka takut seperti cerita hantu dan tahyul. Kesannya mereka akan takut untuk tidur seorang, takut gelap, tidak yakin dengan diri sendiri dan ada yang sehingga menyebakan kencing malam kerana takut ke tandas.
              Bercerita sebelum anak tidur dapat mendekatkan diri anda dengan anak serta mengurangkan rasa takut. Jangan memarahi anak dengan suara yang lantang dan memekik kerana ini hanya akan menambah rasa takut mereka kepada sesuatu benda. Peluklah anak jika mereka sedih, bimbang dan takut. Mereka akan lebih merasa dekat dan selamat dengan orang dewasa jika dipeluk erat dan mesra. Kanak-kanak juga dahagakan pujian dan perhatian. Pujilah mereka dengan kejayaan yang mereka lakukan. Berilah semangat seperti “kamu boleh,Aiman. Cikgu percaya kamu boleh melakukannya”. Ini dapat meningkatkan self esteem mereka daripada mengeluarkan kata-kata seperti ini “Takkan lah benda senang macam ini tak boleh buat. Bodoh betul Aiman ni!”. Kata-kata seperti ini hanya merendahkan harga diri mereka serta menyebabkan mereka takut untuk melakukan sesuatu meskipun perkara yang betul. Mereka akan takut dimarahi atau ditertawakan. Selain itu, ibu bapa dan guru haruslah menyelami fikiran dan perasaan kanak-kanak ini. Cungkillah sebanyak mana masalah dan perasaan yang dialami dengan cara bertanya, menilai hasil kerja dan melihat interaksi sosial mereka melalui bermain contohnya. Jangan memaksa mereka menceritakan tentang apa yang ditakuti oleh mereka. Sebaliknya gunalah cara yang lebih halus seperti memberi mereka kertas dan pensil untuk menconteng. Di sinilah mereka akan bercerita melalui lukisan. Dan kemudian minta mereka bercerita teantang lukisan tersebut. Berilah pujian tentang lukisan itu dan berilah mereka ganjaran seperti masak makanan kegemarannya atau membawa mereka berjalan-jalan. Selain itu, aktiviti senaman dan pergerakan fizikal dapat memberikan keyakinan kepada kanak-kanak. Saya pernah menonton rancangan “Nona” yang mengupas aktiviti renang dan pemainan kasut roda untuk kanak-kanak.      Permainan ini adalah untuk membina semangat dan keberanian mereka terhadap perkara yang mereka takuti seperti jatuh. Begitu juga aktiviti air yang dikenali sebagai “water confident”. Aktiviti ini adalah aktiviti lanjutan selepas kanak-kanak diajak untuk masuk ke dalam air dan menyelam. Orang dewasa dan jurulatih khas akan mengajar dan mengawasi pergerakan mereka. Kanak-kanak trauma dan takut dengan air mungkin disebabkan pengalaman lemas dan sebagainya. Mereka akan dibawa bermain air, mandi, meyelam dan membuat water confident dengan bimbingan orang dewasa. Ini dapat menyakinkan kepada mereka tentang sesuatu yang tidak sepatutnya mereka takut.
            Di rumah, aktiviti bermain boleh mengeratkan hubungan keluarga dengan anak. Bermain dapat mengurangkan tekanan, kebimbangan dan keresahan. Proses bermain dapat membantu mewujudkan ketenangan, membina harga diri serta sikap positif. Ibu bapa berperanan sebagai pembimbing dengan memberikan pelbagai soalan yang dapat meransang pengetahuan anak. Ibu bapa yang mesra dan menyeronokkan akan menambah rasa selesa dan senang dalam hati kanak-kanak. Menurut Vygotsky, (1966), main merupakan satu cara kanak- kanak belajar apa yang tidak boleh diajar oleh orang lain. Di prasekolah pula guru berperanan penting menyediakan aktiviti yang dapat membina keyakinan dan keberanian murid. Belajar sambil bermain adalah pendekatan utama yang dapat membina interaksi sosial dalam kemahiran komunikasi seharian. Murid akan bermain secara koperatif dan kolaboratif. Di sini mereka akan belajar berkawan dan seterusnya dapat bercerita tentang pengalaman mereka. Melalaui aktiviti berkawan, mereka dapat berkongsi cerita dan perasaan serta semangat yang positif. Contohnya Amira adalah seorang yang takut pada ketinggian (gayat). Dalam situasi permainan gelongsor, rakannya Lily akan memujuk Amira untuk bermain bersama. Secara tidak langsung Amira akan cuba bermain demi untuk berkawan dengan Lily. Lily akan memimpin Amira dan menggelongsor bersama-sama. Jika keadaan ini berlaku, Amira akan kurang berasa takut bermain gelongsor yang tinggi. Aktiviti ini seterusnya akan diaplikasikan dengan situasi aktiviti yang lain dalam kehidupan harian. Aktiviti sukaneka juga dapat mengeratkan hubungan ibu bapa, sekolah dan murid. Ibu bapa akan dijemput bersama-sama menyertai permainan sukaneka. Aktiviti sukaneka ibu bapa dan anak dapat menyemai rasa kasih sayang serta kerjasama dalam sesuatu pasukan. Anak akan berasa ibu bapalah kawan terbaik mereka. Waktu inilah mereka berbangga kerana memiliki ibu bapa yang hebat dan berbakat. Secara tidak langsung harga diri seorang anak akan tinggi dan berasa disayangi. Hari kreativiti juga boleh dilaksanakan di sekolah. Perkongsian idea dan kolaborasi antara anak dengan ibu bapa akan menghasilkan satu karya kebanggaan mereka. Karya-karya ini akan dijadikan hiasan di rumah sebagai kenangan dan tanda kasih sayang hasil penglibatan ibu bapa dan anak. Prasekolah juga boleh mengadakan Hari Bakat. Murid-murid akan dilatih mempersembahkan drama, nyanyian atau puisi di sekolah. Ibu bapa yang datang ke Hari Bakat semestinya teruja dan gembira melihat bakat dan kebolehan anak mereka yang tidak pernah ditonjolkan di rumah. Murid akan berasa dihargai atas keadiran dan tepukan semangat daripada ibu bapa mereka. Hari Ibu juga dapat disambut bersama-sama sekolah. Guru boleh menganjurkan Hari Ibu Ratu Hatiku di sekolah dengan aktiviti menyolek ibu dan dedikasi khas untuk Ibu serta nyanyian lagu untuk Ibu masing-masing. Pemenang akan dikalungkan kain selempang dan hadiah seperti “Miss World”. Pasti ini akan menjadi sejarah kepada pasangan ibu dan anak di samping menyulam kasih antara keluarga.
           Banyak lagi aktiviti yang dapat dijalankan antara kerjasama ibu bapa, murid dan guru seperti bengkel penyediaan makanan berkhasiat, lawatan, konvokesyen, kebun sains, gotong-royong, sambutan Hari Jadi, Mari Membaca dan tautan kasih.
            Perkara yang amat penting ingin ditekankan di sini adalah hubungan kanak-kanak, ibu bapa dan guru sangat penting dalam membina jati diri kanak-kanak itu sendiri. Ketiga-tiga pihak mesti bekerjasama dalam usaha menjadikan kanak-kanak seimbang dari segi JERIS bagi membina insan yang syumul kelak.
           Kesimpulannya, semakin tinggi bonding yang diberikan kepada kanak-kanak semakin tinggilah attachment yang ada pada kanak-kanak. Attachment akan membina kanak-kanak yang mempunyai harga diri yang tinggi, merasa diterima keluarga, merasa diterima oleh rakan sebaya dan merasa diterima oleh masyarakat. Ini semua akan memberikan kesan seumur hidup kepada kanak-kanak.





                                                                         
  
           

3.0.                   KERTAS KERJA
KLINIK CEPAT MEMBACA ANAKKU
PERSEDIAAN PRASEKOLAH KE TAHUN SATU
Clip Art_Reading_Circle-315x254.jpgPRASEKOLAH SK PULAU GAJAH







1.0.              PENGENALAN / LATAR BELAKANG

Program pemulihan kemahiran membaca murid prasekolah Pulau Gajah ini diusulkan oleh guru pelatih PISMP Prasekolah Semester 6 dengan kerjasama Guru Prasekolah SK Pulau Gajah bagi melahirkan kanak-kanak prasekolah yang dapat menguasai kemahiran asas membaca sebelum masuk ke tahun satu. Program ini merupakan satu program yang wajib kami laksanakan kerana ianya terdapat dalam sukatan matapelajaran major kami iaitu PRA 3110. Program ini penting untuk dilaksanakan di sekolah ini memandangkan tahap penguasaan kemahiran membaca yang masih lemah meskipun telah masuk penggal kedua persekolahan.


2.0.             MATLAMAT

2.1    Membentuk dan melahirkan murid-murid yang dapat membaca dan menulis dengan baik.
2.2    Melahirkan murid-murid yang boleh menggarap pembelajaran
  sepanjang hayat melalui program pembudayaan ilmu.
2.3    Melahirkan murid-murid yang dapat mengadaptasi pengalaman
  kehidupan dalam pelbagai konteks melalui pembelajaran secara    
  menyeluruh.
            2.4 Menyediakan murid yang mantap dalam kemahiran bacaan
sebelum masuk ke tahun satu.

3.0.             OBJEKTIF

2.4    Mengeratkan hubungan antara komuniti guru SK Pulau Gajah dengan  Ibu bapa murid prasekolah.
2.5    Menyemaikan sikap semangat cintakan ilmu dalam diri murid-
murid dari peringkat awal lagi.
2.6  Melahirkan murid-murid yang kreatif dan berdaya saing.
2.7  Program ini bertepatan dengan sukatan pembelajaran murid-murid  
 prasekolah seperti yang telah ditetapkan oleh Kurikulum Standard 
 Prasekolah (Lampiran A).


4.0.        JANGKA MASA PROGRAM
3 bulan setengah,bermula pada pertengahan bulan 8  ini dan berakhir pada bulan 11. Namun usaha ini bergantung kepada kesungguhan pihak-pihak yang terlibat.

Tarikh      : 11 Ogos 2011
Hari          : Khamis
Masa        : 7.45-9.45 pagi.
Tempat    : Prasekolah SK Pulau Gajah

5.0.              SASARAN

5.1. 18 orang murid Prasekolah SK Pulau Gajah berumur 6 tahun. (Senarai nama murid-murid prasekolah rujuk lampiran B)


6.0.        AKTIVITI
6.1.        Ujian diagnostik kepada setiap murid.
6.1.1.   Ujian ini bertujuan untuk menguji tahap kebolehan murid dalam aspek bacaan.
6.1.2.   Contoh borang diagnostik (rujuk lampiran C)
6.1.3.   Bahan bacaan digunakan untuk menguji tahap penguasaan murid.(rujuk lampiran D)

6.2.        Program Budaya Didik Diri.
6.2.1.   Ibu bapa akan menanda buku catatan yang akan dibekalkan setiap kali selepas mengajar anak mereka membaca.
6.2.2.   Contoh buku catatan. (sila rujuk lampiran E).

6.3.        Kelas Anjung
6.3.1.   Kelas Anjung merupakan kelas lanjutan yang diberikan kepada murid yang belum menguasai sesuatu kemahiran pada tahap sepatutnya.
6.3.2.   Pelaksanaannya dilakukan oleh guru Prasekolah dan Pembantu Prasekolah selepas waktu persekolahan tamat. Ia mengambil masa 5-10  minit sahaja.
7.0.        Tentatif Program Kilinik Cepat Membaca
                                            7.45 pagi- pendaftaran ibu bapa
                                            8.15 pagi-ibu bapa mengambil tempat
                                            8.20 pagi-ucapan alu-aluan oleh Tuan Guru Besar
                                            8.30 pagi- Ucapan wakil pensyarah dari IPG
                                       8.45 pagi -oleh guru Prasekolah
                                            8.50 pagi-Persembahan Slide show Program.
        9.00 pagi- pagi-Program Klinik Cepat Membaca
        dijalankan.
                                            9.30 pagi- Penyerahan bahan bacaan mengajar
                                            kepada ibu bapa (disampaikan oleh Puan Hasinah)
                                            9.45 pagi- Majlis bersurai

8.0.        KOS PERBELANJAAN’
1 murid = RM 1
25 murid x RM1 = RM 25

9.0.        JANGKA MASA PENCAPAIAN
4 bulan selepas melancarkan aktiviti yang disarankan.


10.0.      PENUTUP
Program yang telah disarankan ini diharapkan dapat dilaksanakan seperti dirancangkan. Berdasarkan kepada pengalaman kami, program sebegini berjaya menyediakan murid yang menguasai kemahiran membaca dengan cepat dengan bantuan yang telah diberikan oleh ibu bapa murid sekali.  Akhir sekali, kami berharap program ini mendapat perhatian dan pertimbangan serta kelulusan dari pihak tuan.  Semoga projek ini akan berjalan dengan jayanya seperti yang dirancang serta mencapai matlamat dan objektif yang telah digariskan.  Segala jasa baik dan sokongan yang diberikan amatlah dihargai dan  didahului dengan ucapan terima kasih.
           
Sekian.
       
 Disediakan oleh:

            ………………………...............……….......
(PUTRI BALKISH BTE MOHD YUSOFF)
(MOHD HISYAMUDDIN BIN NASIR)
Guru Praktikum,
IPG Kampus Kota Bharu.


  
             Disemak oleh:

            ............................................
           (PN.HASINAH BT CHE AMAT)
           Guru Prasekolah,
           SK Pulau Gajah,Pengkalan Chepa,Kota Bharu.


Diluluskan oleh :



---------------------------------------
(EN.YUSUF BIN YAACOB)
Guru Besar,
SK Pulau Gajah,Pengkalan Chepa,Kota Bharu.









Lampiran A

KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN

REKABENTUK KURIKULUM
Ciri utama Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan:
1. Kurikulum berasaskan standard 
2. Kurikulum berbentuk modular

Kurikulum Berasaskan Standard
Tujuannya adalah untuk ekuiti dan kualiti. Di mana ekuiti bermaksud semua murid diberi pendidikan yang sama dan kualiti merujuk kepada bahawa semua murid perlu diberi pendidikan yang berkualiti. Standard Kandungan merupakan pernyataan spesifik tentang perkara yang patut murid tahu dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan. Ia merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai. Standard Pembelajaran pula merupakan satu penetapan kriteria @ indikator pencapaian dalam bentuk objektif tingkahlaku (behavioural) untuk memastikan pencapaian setiap standard kandungan.

Kurikulum Berbentuk Modular
Merupakan satu kurikulum yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam bentuk bahagian atau unit (dinamakan modul). 2 jenis modul diwujudkan iaitu:
1. Modul Asas - terdiri dari komponen bahasa (BM/BI/BC/BT), Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Permainan Luar dan Matematik.
2.Modul Bertema - iaitu modul bersepadu yang merangkumi unsur-unsur dalam keenam-enam Tunjang dan juga unsur kreatif, kritis dan inovatif. (modul ini dibina menggunakan isu kehidupan seharian kanak-kanak)

TUNJANG PEMBELAJARAN dalam KSPK :
  • Tunjang Komunikasi
  • Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai
  • Tunjang Kemanusiaan
  • Tunjang Sains dan Teknologi
  • Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika
  • Tunjang Ketrampilan Diri
Penekanan dalam Kurikulum Standard ini adalah supaya murid-murid prasekolah dapat menguasai 4M bukan lagi 3M:
  • Membaca
  • Menulis
  • Mengira
  • Menaakul


















Lampiran B













































Lampiran C






















LAMPIRAN D dan E














                                                POKET SINI







4.0.        LAPORAN PROGRAM KLINIK CEPAT MEMBACA ANAKKU
NAMA PELAKSANA                          : PUTRI BALKISH BINTI MOHD YUSOFF
NAMA PROGRAM                             : KLINIK CEPAT MEMBACA ANAKKU
NAMA PRASEKOLAH                      : SK PULAU GAJAH
TARIKH                                                :11 OGOS 2011
MASA                                                   :09.45-9.45 PAGI

Latar belakang program
Saya telah sepakat dengan rakan seperjuangan, Mohd Hisyamuddin Nasir untuk melaksanakan program ini. Sebenarnya program ini adalah program serampang dua mata. Kami mahu  meneruskan usaha kami pada praktikum fasa 1 iaitu program membaca sempena masuk ke Tahun Satu. Program semester lepas mendapat maklum balas yang positif dan pujian dari pihak pentadbiran, khususnya PK1 dan Guru Besar. Kami telah mengahsilkan kertas kerja dan modul pelaksanaan. Idea dan kerja kami ini dirancangkan akan diteruskan di prasekolah meskipun sudah ketiadaan kami. Apa yang menyedihkan, PK1 telah berpindah ke Gua Musang beberapa bulan selepas itu. Ini menyebabkan program tersebut tidak dapat dilaksanakan memandangkan kehilangan “orang kuat” sekolah.
                 Kerja kursus PRA 3110 ini menghendaki saya melaksanakan program prasekolah yang melibatkan kerjasama  ibu dan bapa. Pada mulanya guru prasekolah saya merancang membuat satu majlis Hari Jadi. Kertas kerja telah saya buat, namun ada beberapa kekangan seperti cuti mengejut pada hari Khamis dan menghampiri bulan puasa telah menyebabkan program ini dibatalkan.
             Saya mengambil keputusan berbincang dengan guru prasekolah untuk melaksanakan program membaca untuk murid-murid yang lemah. Beliau bersetuju dan menyokong usaha kami .saya mencari seberapa banyak bahan di internet mengenai program membaca kanak-kanak prasekolah. Ternyata bahan yang sangat membantu adalah terhad. Saya bertekad untuk membuat modul sendiri bersama-sama Hisyam. Saya telah memperbaiki kertas kerja lama untuk disesuaikan dengan program baru ini.
*      P1227_09-08-11-tile.jpgPerbincangan dan kolaborasi

Saya dan Syam telah berbincang dengan Guru Prasekolah, Guru Besar, Jurulatih Utama Prasekolah iaitu Pn.Siti Mariam dan Pn.Norsiah ketika pemantauan prasekolah berbintang. Perbincangan dengan Guru Besar sememangnya memberikan banyak motivasi kami. Guru Besar sangat berbangga dengan usaha yang ingin kami laksanakan ini dan telah memberi sedikit sebanyak idea beliau dalam proses penambahbaikan kerja. Perbincangan bersama JU dan Guru Prasekolah juga banyak mendapat tindak balas positif. Pn.Norsiah sangat bersetuju dengan kertas kerja kami dan telah menyemak bahan-bahan serta instrumen diagnostik yang telah kami lakukan. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan mendapat respons yang jauh lebih baik daripada jangkaan kami.
Persediaan program
*      Membukukan buku modul
Kami terlalu sibuk pada minggu ini. Setelah saya berhempas pulas menyiapkan kertas kerja dan telah mendapat kelulusan, saya memperbaiki buku modul yang akan diserahkan kepada ibu bapa nanti. Buku modul ini telah disalin cetak dan dibukukan.

P1114[01]_10-08-11.JPG








*      Susun atur tempat
Kelas disusun atur mengikut kesesuaian program. Kami menempatkan ibu bapa dan murid duduk di atas karpet untuk keselesaan. Manakala Guru Besar serta barisan guru duduk di atas kerusi sesuai dengan majlis formal.
P1401_02-08-11.JPG




*      Papan layar dan projektor
Kami telah membuat surat permohonan pinjaman papan layar dan projektor. Percubaan sistem telah dilakukan sehari sebelum program.
(Rujuk Lampiran)

*      Surat jemputan ibu bapa
Surat jemputan kepada ibu bapa telah dikirim melalaui anak mereka sendiri.
(Rujuk Lampiran)

*      Pembikinan slide dan video
Saya mengambil tugasan menyiapkan persembahan slide untuk hari esok. Selain mempermudahkan taklimat,ini juga penting bagi menarik perhatian audiens dalam sesi taklimat nanti.
P1116_10-08-11.JPG


Semasa program
Berikut adalah tentatif program :
7.45 pagi- pendaftaran ibu bapa
8.15 pagi-ibu bapa mengambil tempat
8.20 pagi-ucapan alu-aluan oleh Tuan Guru Besar
8.30 pagi- Ucapan wakil pensyarah dari IPG
8.45 pagi -oleh guru Prasekolah
8.50 pagi-Persembahan Slide show Program.
9.00 pagi- pagi-Program Klinik Cepat Membaca dijalankan.
9.30 pagi- Penyerahan bahan bacaan mengajar kepada ibu bapa (disampaikan oleh Puan Hasinah)
9.45 pagi- Majlis bersurai
       Saya menyediakan keperluan-keperluan pada pagi ini iaitu memastikan projektor beraksi dengan baik dan lancar. Susun atur dipantau agar kelihatan lebih sempurna. Kehadiran ibu bapa disambut dengan salam dan senyuman daripada pihak kami. 07.45 pagi adalah masa untuk ibu bapa mendaftar. Keadaan jelas menunjukkan hanya para ibu yang datang. Terdapat dua orang ibu bapa murid tidak dapat hadir kerana masalah kesihatan. Namun kehadiran ibu bapa lebih baik daripada yang dijangkakan.
      Pada hari itu, saya memegang dua tugas pada satu masa iaitu sebagai pengerusi majlis dan juruteknikal. Boleh dikatakan saya agak terkejar-kejar tetapi saya dapat mengatasinya. Rasa gementar tetap ada ketika mengacarakan majlis. Sesi mempengerusikan majlis tetap berjalan lancar meskipun tanpa teks MC.
SAM_2678-tile.jpg

      Ucapan alu-aluan Guru Besar membuka gerbang program ini. Banyak ilmu yang diselitkan dalam ucapan alu-aluannya termasuklah serba sedikit menganai program ini. Alhamdulillah,respons yang baik jelas tergambar daripada riak wajah ibu-ibu ini. Terlihat dari senyuman mereka menggambarkan betapa besarnya harapan mereka ingin mendapatkan sesuatu dalam program ini.
              Ucapan diteruskan dengan ucapan Guru Prasekolah selaku tuan rumah yang mengizinkan kami melaksanakan program ini di prasekolah jagaannya. Beliau yang merupakan anak jati kampung ini sedikit banyak dapat membantu kami membina hubungan dengan masyarakat di sini khususnya ibu bapa murid. Kepercayaan masyarakat kampung terhadap beliau telah sedia terbina dan ini memudahkan kami untuk melaksanakan program bersama masyarakat. Di sinilah saya dapat melihat rupa ibu yang persis anak mereka. Bak kata pepatah “mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”. Jika anak ini kelihatan kemas ke sekolah, begitu juga si ibu kelihatan rapi. Senyuman mereka juga seiras manisnya. Sebaliknya 2 orang murid bernama Adam Firdaus dan Adam Haris tidak dapat hadir bersama ibunya kerana masalah yang tidak dapat dielakkan. Kedua-dua murid ini bukan sahaja tidak dapat mengenal huruf tetapi salah seorang daripadanya tidak mahu membuka mulut apabila ditanya. Saya terasa agak terkilan dengan ketidakhadiran mereka pada program hari ini.
SAM_2668-tile.jpg

            















              
              Penerangan seterusnya oleh Mohd Hisyamuddin bin Nasir. Sifat mesra dan peramahnya telah menarik perhatian audiens pada masa itu. Tambahan pula kelebihannya bercakap dialek kelantan dapat memonopoli program itu sepenuhnya. Secara keseluruhannya para ibu mendengar penerangan ini dengan baik. Penerangan berbantukan LCD projektor juga dapat memberi pengalaman baru pada masyarakat kampung Pulau Gajah ini. Taklimat tentang peranan ibu bapa juga ditekankan di sini kerana program ini adalah melibatkan 70% penglibatan ibu bapa dan murid berbanding hanya 20% peranan kami dan guru prasekolah dan selebihnya adalah peranan PK1 dan Guru Besar sebagai pemantau projek. Di sini kami telah tekankan kepentingan peranan ibu bapa dalam memndidik anak mereka adalah lebih berkesan daripada orang lain yang mendidik.
            Beberapa teori dan kajian telah dijelaskan kepada ibu bapa ini mengenai penglibatan ibu bapa dalam kejayaan anak mereka. Teori Arnold (2008) dan Izzo et al. (1999) menunjukkan bahawa penglibatan ibu bapa yang lebih tinggi menentukan pecapaian akademik kanak-kanak yang tinggi. Manakala Conway (2003) menyatakan penglibatan ibu bapa perlu lagi digalakkan kerana memberi kesan yang mendalam terhadap perkembangan sosial dan kejayaan akademik kanak-kanak. Ini telah membuktikan bahawa penglibatan ibu bapa dalam menetukan kejayaan anak adalah besar. Satu lagi dapatan Marcon (1999) juga menyatakan bahawa penglibatan ibu bapa yang lebih tinggi dan jenis penglibatan yang lebih aktif berkaitan dengan kemahiran berbahasa kanak-kanak yang lebih baik, perkembangan sosial, motor, dan adaptif yang lebih baik. Ini sudah cukup membuktikan kepentingan penglibatan ibu bapa dalam akademik anak mereka adalah sangat penting.
           Kami menerangkan teori ini kerana kami yakin bahawa ada ibu bapa yang terdetik untuk mempersoalkan peranan guru sebagai pendidik. Kami bersedia untuk mendengar soalan seperti ini
“Apa guru lakukan di sekolah? Padahal kami menghantar anak kami ke sekolah untuk belajar membaca. Tetapi mengapa kami perlu terlibat sama?”
            Ini adalah soalan yang saya jangkakan akan ada. Jangkaan meleset apabila mendapati para ibu tidak bertanyakan sebarang soalan. Kami menganggap mereka telah faham tentang apa yang telah disampaikan.
           Dalam penerangan ini juga diterangkan konsep prasekolah seperti apa itu prasekolah, pendekatan yang digunakan, penempatan murid mengikut umur dan tunjang-tunjang yang diajar di prasekolah. Ini penting bagi memberi pendedahan kepada ibu bapa tentang kepentingan prasekolah. Selain itu ibu bapa difahamkan tentang kepentingan bermain, berlakon, menyanyi dan melukis. Ibu bapa khususnya masyarakat kampung perlu mengetahui bahawa proses pembelajaran kanak-kanak  adalah selaras dengan KSPK iaitu Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang mempunyai enam tunjang utama. Dan tunjang-tunjang inilah yang diserapkan kepada kanak-kanak prasekolah melalui pendekatan bermain, projek, inkuiri dan lain-lain. Perkara yang lebih menarik lagi, kanak-kanak prasekolah telah diminta menyanyi lagu “di sini senang,di sana senang” beramai-ramai. Walaupun mungkin ibu bapa mengaggap ‘menyanyi’ adalah perkara yang kecil dalam pendidikan, namun kami menekankan bahawa menyanyi adalah sebahagian cara kanak-kanak belajar.
*      Penerangan buku Klinik Cepat Membaca Anakku

P0844[01]_11-08-11-tile.jpg Ibu bapa diedarkan sebuah buku modul. Tunjuk cara penggunaan buku modul juga diterangkan secara berperingkat. Kami menekankan kaedah membaca konvensional iaitu kaedah abjad yang telah digunakan sekian lama. Para ibu juga diingatkan agar tidak melangkau bahan bacaan ini melainkan telah menguasai kemahiran sebelumnya. Kaedah masteri digunakan dalam modul kami agar kanak-kanak belajar daripada mudah ke sukar. Selain itu dapat mengaitkan pengetahuan sedia ada dengan yang baharu. Sebagai contoh ak