Beza batik Malaysia dengan Indonesi/Jawa

Batik Malaysia ni bermula pada sekitar tahun 1911 di Kelantan dan kini bertumpu di kawasan pantai Timur shaja.Indonesia plak mula kurun ke-12.Lama kan???

Motif dan corak
~Malaysia---lebih kepada motif flora diikuti fauna dan geometri. Terhad kepada unggas dan serangga serta hidupan marin. Motif figura tidak digunakan. Ia juga kurang guna motif pengisian dan isen.
~Indonsia lebih hebat dengan motif yang tidak terhad. Ia lebih banyak motif figura dan benda-benda yang ada pertalian ngan kepercayaan. Suka guna motif selain flora seperti binatang. Tambahan pula penggunaan isen sangat popular.

Di Malaysia teknik batik hanya menggunakan 1 corong sahaja. Berbanding di Indonesia mereka menngunakan pelbagai mata corong untuk mencanting. Sebaliknya di Indonesia hanya menggunakan tapak tangan. Mereka hanya mencanting kain di atas tapak tangan.

Dari segi fungsi pula,.kat Malaysia kita guna kain batik untuk kegunaan harian dan perhiasan .Lain kalau di Indonesia ,batik digunakan khas untuk upacara dan adat istiadat seperti perkahwinan.

Pewarna batik Malaysia banyak gunakan warna kimia dan import. Compare ngan Indon...diorang byk guna pewarna semulajadi selain kimia.

No comments:

Post a Comment