soalan ulangkaji pra 3112

 STRUKTUR
1 a) 3 kriteria kanak2 berumur 4-5 tahun ( inisiatif vs bersalah)
- belajar dengan cepat
- bergerak cepat
- peka kpd yg betul dan salah
- merasa serba salah jika diketawa
- membina sikap negative jika merasa serba salah
- Kanak-kanak akan cuba untuk menjadi lebih berdikari.
- Mereka meneroka persekitaran dan mencuba kemahiran- kemahiran baru.
- Mereka suka bertanya dan meminta penjelasan untuk peristiwa dan situasi yang dilalui.
- Inisiatif dalam diri kanak-kanak digalakkan dengan sokongan dan peluang oleh orang 
dewasa manakala galakan kanak-kanak lain menghargai hasil kerja rakan.
- Rasa bersalah terhadap diri sendiri akan timbul apabila kanak-kanak dihukum atau tidak 
diberi peluang semasa mencuba kemahiran.

b) 2 implikasi teori erikson kpd knk2 prasekolah
- beri peluang kpd kanak2 utk mencuba kmhiran baru mll kaedah bermain
- mgalakkan pkmbngn kmhran mnyelesaikan masalah 
- kanak2 dapat mencari maklumat baru (bljr mll pngalaman)
- mbentuk konsep y berkaitan dgn peranan jantina
- beri kepuasan kpd knk2 utk meluahkan prasaan 
- tingktkan daya sensitiviti pancaindera (akt melukis)

2a) 2 tingkah laku positif dlm mengelakkan tingkah laku prososial.
- Pintar cerdas - Guru perlu pandai memberikan aktiviti yang menarik agar mereka tidak bosan – cth: 
akt puzzle, main peranan
- Proaktif - Suka melibatkan diri pada aktiviti, suka bermain dan mudah dkawal oleh guru – cth: 
- Ingin tahu - Membantu guru dalam merangsang pemikiran kanak – kanak dan penting dalam 
perkembangan kognitif mereka – cth : akt penerokaan dlm sains
- Cepat belajar - Memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas – cth: 
akt pengayaan.




b) 2 tingkah laku negatif tersebut
- Bergantung - Bergantung secara berlebihan dengan orang lain seperti ibu bapa, guru, rakan sebaya 
dan tidak dapat berdikari atau membuat keputusan..
- Pengundurun diri - Keadaan murid yang menarik diri daripada sesuatu situasi atau aktiviti kerana 
rasa rendah diri, rasa tidak selamat, terancam, kurang kemahiran atau malu.
- Bimbang - Berkeadaan tidak tenteram atau kurang senang atau takut disebabkan kepercayaan 
bahawa sesuatu yang tidak diingini berlaku.
- Murung - Keadaan murid yang amat sedih, diam, tidak mahu bergaul, suka menyendiri.
- Permusuhan nyata - Menampilkan pelakuan fizikal atau lisan yang bertujuan untuk menyakiti atau 
melukai hati seseorang.
- Hiperaktif - Keadaan murid yang tidak boleh duduk diam, bergerak ke sana ke mari tanpa tujuan 
dan sukar dikawal.
- Suka membuat bising , suka bergerak, suka ketawa dgn kuat, dll…



3a) 5 prinsip assertive disiplin yg perlu diikuti
1.Tingkah laku yang wajar hendaklah diberi pengukuhan
2.Tanggungjawab adalah nadi disiplin asertif.
3.Guru perlu bersikap tegas jika ingin mengawal bilik darjah
4.Guru perlu merangka satu sistem ganjaran dan dendaan yang boleh dijadikan rujukan murid-murid mengenai tinglah laku yang baik dan buruk.Penaltidiberikan kepada mereka yang terus melakukan 
salah laku.
6. Guru menegaskan perlakuan bertanggungjawab. 
7. Sekiranya gagal melaksanakan disiplin asertif, sebab utama ialah kelemahan guru mengawal kelas. 8.Ramai guru beranggapan kawalan (kelas) yang tegas, akan berlaku tindakan tidak 
berperikemanusiaan. Anggapan ini adalah salah. Sebaliknya, kawalan tegas yang berpatutan 
menjamin kebebasan individu .
9.Guru Menyediakan rancangan disiplin yang jelas menerangkan tentang harapan dan kesan.
10. Guru asertif adalah lebih berkesan berbanding dengan guru garang ataupun guru yang tidak tegas. 
Suasana penyayang dan menyokong adalah sesuai untuk meningkatkan pembelajaran

b) 5 cara perlaksanaan disiplin asertif
• Menyatakan dan mengajar harapan awal (expectations early) 
• Sentiasa menyatakan hasrat dan harapan kepada kanak-kanak. Contohnya,”Saya nak awak ....” ”Saya suka itu.” 
• Gunakan kontak mata dan suara yang tegas, jelas dan tenang.
• Gunakan gesture untuk menyokong bahasa lisan.
• Tanpa menggunakan ancaman/ ugutan atau menengking untuk mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak
• Mengamalkan broken record technique. (Guru perlu tenang setiap kali kanak-kanak menunjukkan sikap membantah, untuk mengelakkan situasi yang tegang.)
• Membentuk peratuaran bilik darjah
• Membina jaringan sokongn dgn pihak pentadbir n ibu bapa – maklumkan kpd ibu bapa
• Memberi pngukuhan positif
• Bekalkn konsekuen setimpal dgn penyelanggaraan peraturan bilik darjah


4a)nyatakan 3 bentuk mesej ( cara ibu bapa berkomunikasi dgn kanak2) – verbal n none verbal
• non verbal - memek muka – tunjuk emosi , pertentangan mata – perlu dihadkan, pergerakan tgn – kesopaan, gerak geri
• verbal – berkomunikasi dgn suara yang berintonasi baik dan jelas, kekuatan kata-kata , 

b) 2 kaedah utk kita berkomunikasi atau mengatasi masalah ragam dan tingkah laku murid dengan lebih 
berkesan
• tekanan dan ekspresi 
• kekuatan kata-kata
• percakapan – kata2 yg mudah difahami
• pendgr yg aktif – respon kpd apa yg diperkatakan oleh orang lain
jangan lupa komen.tq

No comments:

Post a Comment